niedziela, 25 sierpnia 2013

OPACTWO BENEDYKTYNÓW W TYŃCU

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu widziałam w życiu kilka razy. Pierwszy raz wiele lat temu, na początku mojego życia w Krakowie. Miałam wówczas wrażenie, że to po prostu ruina i tylko kościół nie poddał się działaniu czasu. Niemniej jednak wewnątrz żyli mnisi, więc musiała być jakaś część, która ruiną nie była.


Potem byłam tam jesienią 1999r, wrażenie było podobne. Więc teraz przeżyłam coś w rodzaju szoku. Jest po remoncie w 2009r, dziedziniec i zrujnowany wcześniej gmach biblioteki pięknie odrestaurowane. Kawiarnia, pokoje hotelowe, muzeum, inny świat. Sama nie wiem, czy lepiej było wcześniej, czy teraz. Tym razem mogłam zobaczyć również krużganki, które wcześniej wydawały mi się niedostępne, albo nie czułam się upoważniona do wchodzenia gdziekolwiek. Dawniej czuło się, że jest to budowla przeznaczona do konkretnego celu, a turysta mógł czuć się tam intruzem, kimś, kto przeszkadza mnichom w ich życiu. Teraz zawitał tu świecki świat. W pewnym sensie szkoda tej poprzedniej surowości i duchowości.

Opactwo stało się własnością zakonu benedyktynów w średniowieczu, było więc budowlą nie tylko religijną, ale też warowną, często wykorzystywaną w czasie wojen, przez co wielokrotnie ucierpiało. 


Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...